Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

.

TETAMU KEHORMAT

TERKINI

Sunday, December 11, 2011

KEMEROSOTAN KESULTANAN MELAKA

Kelemahan dan Kepemimpinan.

Selepas kematian Bendahara Tun Perak, jawatan bendahara Melaka telah diambil alih oleh Bendahara Tun Mutahir.Tun Mutahir disifatkan seorang pemimpin yang pilih kasih. Timbul perasaan iri hati pembesar lain terhadap Bendahara Tun Mutahir.Tun Mutahir difitnah cuba mengatasi kekayaan sultan Melaka. Sultan Mahmud Shah menjatuhkan hukum bunuh terhadap Tun Mutahir dan ahli keluarganya tanpa usul periksa. Menyedari kesilapannya, beginda menyerahkan pemerintahan negeri kepada puteranya, Raja Ahmad sebagai sultan Melaka. Sultan Ahmad Shah pemerintah lemah dan tidak cekap. Bendahara Tun Perpatih Putih yang menggantikan Tun Mutahir pula uzur dan sakit.


Perebutan kuasa

Perlantikan Tun Mutahir sebagai bendahara Melaka menimbulkan semula persaingan orang Melayu dengan orang India Muslim. Ini disebabkan amalan pilih kasih yang berlaku di dalam pentadbiran. Di waktu itu, berlaku perebutan pengaruh antara Laksamana Khoja Hassan dengan Tun Mutahir (keturunan India Muslim). Raja Mendeliar memfitnah Tun Mutahir yang dikatakan cuba mengatasi kekayaan sultan. Akibatnya sultan membunuh Tun Mutahir dan keluarganya tanpa usul periksa. Kesannya, rakyat Melaka berpecah belah dan mengakibatkan perdagangan dan keamanan di Melaka terjejas.


Kelemahan askar Melaka

Askar Melaka tidak mempunyai senjata yang canggih dan hanya menggunakan senjata tradisional seperti keris, tombak, perisai, panah dan sumpit beracun.


Alfonso de Albuquerque

Askar portugis yang di ketuai oleh Alfonso de Albuquerque menggunakan senapang dan meriam. Askar Portugis juga lebih terlatih dan mendapat sokongan dari pangkalan tentera mereka di Goa, India. Lebih malang lagi, askar upahan Melaka dari Jawa melarikan diri ketika Portugis menyerang Melaka.

Peta perjalanan dari Portugal ke Asia Tenggara

Alfonso de Albuquerque mengetuai serangan ke Melaka


Askar Portugis menyerang Melaka


Akhirnya pada 1511, Portugis telah berjaya menawan Melaka setelah mereka berjaya memusnahkan jambatan sungai Melaka. Kejayaan ini juga disebabkan oleh Si Kitol telah membocorkan rahsia penting maklumat pertahanan Melaka kepada Portugis

Kota Portugis di Melaka

0 comments:

E-APLIKASI